söndag 28 oktober 2012


2008.
Ett år till att lägga till handlingarna.
Det har hänt en del i vår familj.
Tomas har flyttat hemifrån. Han fick en ungdomslägenhet i HSB (tack vare att vi bosparat åt honom sedan han var nyfödd). Den 1 mars bosatte han sig i en etta i Vårberg, gick på upptäcktsfärd på närmsta Ica och fyllde frysen med fiskpinnar och spenat. Köpte till och med diskborste utan att bli påmind.

Men nu befinner han sig ännu längre bort. I november satte han sig med sin flickvän på ett plan till Singapore, de firar troligen jul i Thailand och nyår i Vietnam. Tre månader stannar de borta och gör slut på sina sparade pengar, och att döma av de livstecken vi får har de det alldeles jättebra.
Sitt jobb sa han upp sig ifrån, men han kalkylerar iskallt med att de behöver honom när han är hemma igen – om han inte kommit på bättre tankar och siktar på något lite mer tankekrävande, förstås.

Och medan han är borta bor Linda i hans lägenhet tillsammans med sin kille. Linda ägnar fortfarande en stor del av sin fritid åt handboll, på dagarna jobbar hon som vikarie på dagis, ibland på skolor. Inga tecken på vidare studier än så länge.
Fast det var en märklig känsla att bli bjuden på glöggkalas hemma hos sitt barn. Det vankades hembakta lussebullar, lika hemgjort godis i långa banor, levande ljus, adventsstjärnor och hyacinter på plats – och nu har de köpt gran också! Fast själva julafton får vi ha Linda hemma hos oss, vilket vi är glada för, förstås.

Janåke jobbar vidare på PPM, så ni kan sända honom en tanke när ett orange kuvert dimper ned på hallmattan. På lediga stunder är han en fortsatt flitig släktforskare. I år hade vi faktiskt varit gifta i 25 år! Det firade vi som sig bör: med champagne.

För min del har årets utropstecken varit publiceringen av min bok, Klimakteriehäxan – ja den har ni naturligtvis redan köpt och läst, eller hur? annars finns chansen fortfarande! :-D I den där boken finns både smått och stort ur mitt vardagsliv. Recensionerna har varit över förväntan, och jag är förstås stolt och glad över att ha hamnat mellan hårda pärmar.

Två häftiga resor har jag gjort i jobbet i år, först till Australien där jag träffade årets Astrid Lindgren-pristagare. Det blev en halvtimmes dokumentär om henne. Och i juni flög jag till Svalbard, på kungligt uppdrag, minsann. Det var en fantastisk upplevelse. Midnattssolen var härlig, landskapet så gott som fritt från vegetation exotiskt, och jag såg en livs levande valross!
Annars jobbar jag som vanligt på SVT, fast inte med nyheter utan med ett kul regionalt program som heter Eftersnack. Det fortsätter en säsong till innan det tar slut.

Nu satsar vi på 2009, förstås, och hoppas att det blir ett bra år för både er och oss!
Vi kan väl börja med en riktigt lyckad jul- och nyårshelg, eller hur?

Varma hälsningar i den gråa vintern från oss alla fyra.

Inga kommentarer: